Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij verzoeken u cookies te accepteren. 

Spring naar inhoud

Proeftuin LTA asfalterend Nederland

Home Nieuws Proeftuin LTA asfalterend Nederland

Proeftuin LTA asfalterend Nederland


De temperatuur van het Nederlandse asfalt moet omlaag! Hiervoor heeft de gemeente Dordrecht 14.500 m2 grond aan proeftuin vrijgegeven. De locatie is te vinden op de Amstelwijck rotonde tegenover het “Van der Valk Hotel”. Ingenieursbureau Drechtsteden heeft drie aannemers uitgekozen die samen experimenteren met zes verschillende asfaltmengsels. En niet zomaar asfalt: maximaal 110 graden en 65% recyclebaar. Senior Adviseur Wegen en Verhardingen, Ries van der Pijl ligt graag toe hoe deze vooruitstrevende pilot tot stand is gekomen en wat de voordelen ervan zijn.

LTA 1LTA 2


Bijzonder asfalt
Ries verteld: "De pilot Lage Temperatuur Asfalt (LTA) in Dordrecht is tot stand gekomen op initiatief van Ingenieursbureau Drechtsteden. IBD neemt namelijk, namens de gemeente Dordrecht, deel aan de CROW-werkgroep die een basiskader rondom LTA-mengsels aan het vormen is. Niet eerder is het gelukt in samenwerking met concurrenten een nieuw type asfalt te ontwikkelen die nu en in de toekomst vele voordelen biedt.”

“Voordat we aan de slag kunnen gaan hebben we een aantal voorwaarden opgesteld. Zo zal één aannemer als hoofdaannemer moeten opereren, waarbij de andere twee verplicht onderaannemer zijn. De communicatie gaat met de vier partijen gelijktijdig (gemeente en aannemers) en alle informatie die bij de pilot tot stand komt worden met elkaar gedeeld. Deze ontwikkeling kan alleen bestaan op basis van goed vertrouwen en een nauwe betrokkenheid die wij vanuit IBD kunnen bieden.” 

LTA 3LTA 7


Elke partij stelt zijn diverse materieelstukken en Lage Temperatuur Asfalt methodes/recepten ter beschikking. Zo bestaat de productie uit drie verschillende asfaltmolens, waardoor er per molen twee verschillende mengsels ontwikkeld zijn. De in totaal zes mengsels worden door de verschillende asfaltmolens en hun specialisten naar de Amstelwijck locatie gebracht en verwerkt. Er kan en mag de komende (tenminste) 5 jaar geboord, gemeten en onderzoek verricht worden. Bij zowel het mengselontwerp als de uitvoering werken de deelnemers samen. 


Met bovengenoemde voorwaarden is de uitdaging nog niet compleet. Om de pilot te doen slagen zal het mengsel aan onderstaande punten moeten voldoen: 

  • Temperatuur max. 110 graden;
  • Percentage Recycling (PR) >65%;
  • 100% herbruikbaar, dus geen additieven die dit negatief beïnvloeden;
  • Aanzienlijke gasreductie bij de productie t.a.v. traditioneel mengsel;
  • Minimaliseren van de uitstoot die bij de productie ontstaat;
  • Eisen conform standaard RAW/UAV;
  • Gemeente betaald niet meer dan het reguliere warme asfalt;


Uitdagende samenwerking 

Er is gekozen voor aannemers/asfaltmolens die voor het overgrote deel van de Drechtsteden asfalt produceren. Zo brengen we de kwaliteit van de Drechtsteden samen. De partijen die de handschoen hebben opgepakt zijn Gebr. Van Kessel (hoofdaannemer), Dura Vermeer en Heijmans. 

LTA 6LTA 5LTA 4


Vooruitstrevend 

Met deze pilot lopen gemeente en partijen voor op de rest van de markt. In komende tenders kunnen partijen refereren naar deze pilot. De markt gaat in de toekomst meer vragen naar LTA in verband met het duurzaamheidsaspect. Mochten er met deze pilot resultaten geboekt worden, dan wordt voorkomen dat vergunningen (van asfaltmolens) onder druk komen te staan. Gemeenten en partijen worden hiermee koplopers voor LTA-asfaltmengsels.


Innoveren 

We blijven innoveren door diverse lessen te leren uit de pilot. Hierbij moeten we inzicht krijgen in een aantal zaken: 

  • Welke invloed heeft LTA op het percentage PR?
  • Welke invloed heeft LTA op het gasverbruik en de uitstoot bij de productie? 
  • Welke invloed heeft LTA op het productieproces en voorraden? 
  • Welke invloed heeft LTA op de verwerkbaarheid? 
  • Welke (eind) resultaten worden behaald bij de verschillende productie/ verwerkingsmethodes? 
  • Wat is de verwachte levensduur (gelijk aan ander asfalt)? 
  • Hoe duur is het nu ten opzichte van "regulier" asfalt?


Door bovengenoemde punten goed te documenteren kunnen we toewerken naar een gelijkwaardig product met een sterk verminderde uitstoot. Ries verklapt: “Vooruitlopend op de zaken denk ik dat uit de zes mengsels er twee of drie aan de eisen/verwachtingen zullen voldoen, maar de tijd zal het ons leren.” In de volgende editie van de nieuwsbrief gaan we verder in op de samenwerking van dit project. 


Ben je nieuwsgierig geworden om meer te verduurzamen in wegen en verhardingen? Neem contact op met Ries van der Pijl, mail naar r.vander.pijl@drechtsteden.nl.