Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij verzoeken u cookies te accepteren. 

Spring naar inhoud

Onze Superkracht? Vliegen! Pilot LIDAR-camera Wantijpark

Home Nieuws Onze Superkracht? Vliegen! Pilot LIDAR-camera Wantijpark

Onze Superkracht? Vliegen!
Pilot LIDAR-camera Wantijpark


Spotlight Video

Martin Bras en Louis Vooges vormen samen het droneteam van Ingenieursbureau Drechtsteden. Hun kracht is het besturen van verschillende soorten drones. En ze zijn daarbij niet bang om nieuwe toepassingen te ontdekken die de drone te bieden heeft. Zo kan een drone naast vliegen en foto’s en video’s maken ook temperaturen en hoogteverschillen meten. Maar er is meer!

In deze editie zijn de mannen met een nieuwe toepassing aan de slag gegaan. De gemeente Dordrecht vroeg de mannen om alle bomen van het Wantijpark in kaart te brengen. Inclusief hoogte, stamdikte en kroonbreedte. Een mooi moment om de LIDAR-camera in te zetten. Deze verzamelt data door middel van puntjes met hoogte en diepte-coördinatoren. Hoe dit werkt? Dat leggen ze uit.


Spotlight 8Spotlight 3

Voor het beheer van de openbare ruimte gebruikt de gemeente Dordrecht verschillende themakaarten. Deze kaarten gaan bijvoorbeeld over monumentale panden, ondergrondse containers en parkeerautomaten. De kaarten worden gemaakt met een mobile installatie die lopend, fietsend of rijdend ingezet kan worden. Groenbeheer wil alle bomen binnen de gemeente Dordrecht, 3D in kaart brengen. Ze leggen de locatie, stamdikte, kroonbreedte en hoogte vast van alle soorten bomen en beplanting. Jurgen Scholten, initiatiefnemer groenbeheer, stuitte tijdens het proces tegen een groot probleem aan. Plekken met dichtbegroeide beplanting zijn ontoegankelijk en daardoor onmogelijk in kaart te brengen met de huidige technieken. Slimme zet om het Droneteam in te schakelen, zij kunnen namelijk vliegen!

Spotlight 1


Meer draagvlak

Louis legt uit: “Momenteel zitten er gaten in de kaart en deze moeten worden opgevuld met correcte informatie. De volledige kaart is nodig om grip te hebben op alle gemeentegrond, zodat deze goed onderhouden kan worden." Dit beheer werd voorheen opgeslagen in 2D-kaarten, waarna door verschillende nieuwe technieken 3D-kaarten zijn gemaakt. De 3D-kaarten werden voorheen met extreem goede kwaliteit foto’s opgebouwd, nu doen ze dit met een LIDAR-camera. Deze zet objecten om in een puntenwolk en kan miljoenen punten per vierkante centimeter maken. Zo krijg je een gedetailleerde kaart op de centimeter nauwkeurig. Roeland van der Gugten, data adviseur van gemeente Dordrecht, zet de puntenwolk om in 3D en voegt deze uiteindelijk toe aan de themakaart. 


"We kijken wat er nodig is en dan gaan we het regelen." Zei Martin tegen gemeente Dordrecht toen ze met deze opdracht kwamen. Momenteel bezitten we nog geen LIDAR-camera, al zien we de potentie en behoefte voor zo’n dergelijke camera zeker!" Martin legt uit: “Om draagvlak te creëren en nieuwe technieken uit te proberen gaan we een pilot draaien. Hiervoor huren we een drone met LIDAR-camera en gaan voor Groenbeheer aan de slag om data te verzamelen.”


Spotlight 1Spotlight 2

Maatwerk

Het idee is helder; vliegen met de drone op plekken waar de mens niet kan komen. “Met de drone kunnen we makkelijk ergens boven, naast en onder objecten vliegen. Zo brengen we de onbegaanbare plekken goed in kaart”, zegt Louis. Om te kunnen vliegen zijn er goede weersomstandigheden nodig. Dit betekent een maximale windkracht van 28 kilometer per uur, oftewel windkracht 4. Voor foto’s en video’s kunnen we tot windkracht 6 gaan (tot 49 kilometer per uur). Het mag daarbij niet regenen en een zonnige dag is ook niet geschikt vanwege de reflecties. Kortom; het is maatwerk! 


Voordat ze kunnen gaan vliegen moeten er een aantal zaken geregeld worden. Zo is er een eerste testlocatie uitgekozen. Voor nu is dat het Wantijpark. Hier staan verschillende soorten dichte begroeiing, zoals struiken en bomen. “Samen met Louis ben ik deze plek gaan bezichtigen en nu maken we een vliegplan met risico-inventarisatie”, vertelt Martin. “Denk aan de veiligheid. Waar mogen we vliegen? Hoe waarborgen we de veiligheid voor publiek? Op welke dag zijn er weinig bezoekers? Hoe krijgen we bezoekers uit het park? Schakelen we beveiliging in of zetten we het park af met hekken? Mensen moeten vooraf gewaarschuwd worden dat er drone-opnames worden gemaakt.” Geeft Martin aan en voegt toe: ”Maar denk ook aan het luchtverkeer, zoals helikopters en vliegtuigen”. Louis zegt: “We moeten rekening houden met de 'No Fly zone', alle zones staan aangegeven in de Go-Drone app. Voor dit project is er geen risico voor vliegverkeer. De drone zal niet hoger komen dan 20 meter boven de boom, maar mocht er een traumahelikopter komen, dan is er altijd een visuele waarnemer die de VLOS (visual line of sight) bewaakt.” Dit is de belangrijkste reden dat het Droneteam minimaal uit twee personen bestaat.  

Spotlight 4Spotlight 5


Naast bezoekers worden ook omringende stakeholders geïnformeerd, zoals het Wantijpaviljoen en het Wantijbad. In het kader rondom privacy worden omwonenden vooraf geïnformeerd en geattendeerd op privacy maatregelingen. Zo worden kentekens en personen altijd onherkenbaar gemaakt, maar kunnen op verzoek ook auto’s en eigendommen geblurd worden.  


Vliegen maar!

Eind mei staan de drone-opnames gepland. Vaak is de weersverwachting in deze periode goed en staan de bomen en planten in bloei. Louis zegt: “We zijn razend enthousiast om deze pilot uit te voeren. Ik denk dat deze nieuwe techniek meer efficiëntie biedt in tijd en nauwkeurigheid.” Martin voegt toe: “En samen met een enthousiast netwerk blijven we nieuwe toepassingen ontwikkelen en bewandelen we nieuwe wegen. We staan altijd open voor nieuwe ideeën." Naast het in kaart brengen van beplanting ziet het droneteam de toegevoegde waarde ook voor gebouwbeheer. Louis voegt toe: “Met de LIDAR-camera kun je in het 3D-model van een pand tot op de korrels van de voegen inzoomen. Zo kun je bijvoorbeeld verzakkingen, schilderwerk en slijtage goed in de gaten houden.”  


Kortom: maak ook gebruik van deze superkracht, neem contact op met Martin Bras en Louis Vooges via drone-team-dordrecht@drechtsteden.nl. Zij denken graag met je mee in mogelijkheden.