Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij verzoeken u cookies te accepteren. 

Spring naar inhoud

Gebiedsontwikkeling Wielwijk en aanleg Wielwijkpark

Home Nieuws Gebiedsontwikkeling Wielwijk en aanleg Wielwijkpark

Gebiedsontwikkeling Wielwijk en aanleg Wielwijkpark 


Werken met een budget uit 2015 en nog steeds binnen de raming zitten. Hoe doen jullie dat? Dat is een vraag die wij aan projectregisseur Dave Goossen stelden. 

 

Wielwijk stond bekend als een wijk met sociale uitdagingen. Om de wijk een kwaliteitsimpuls te geven, heeft verdunning plaatsgevonden. Veel sociale woningen, in de vorm van flatgebouwen, zijn gesloopt. Daar zijn grondgebonden woningen met hogere kwaliteit voor teruggekomen. Met als doel dat er meer diversiteit in de wijk zou ontstaan. In totaal zijn er twaalf locaties in Wielwijk waar nieuwe woningen worden gebouwd. Daarnaast is vanuit de Visie Wielwijk een budget beschikbaar gesteld om ook de infrastructuur van de wijk te investeren.

kaart wielwijk

 

Een wijk met een nieuwe structuur

De belangrijkste wijziging die in Wielwijk plaatsvond, is het aanpassen van de hoofdinfrastructuur van de wijk. De Maarten Harpertsz Trompweg (MH Trompweg) is grotendeels verwijderd. Dave: “De MH Trompweg was een weg met een grijze inrichting met grote blokflats ernaast. Hiervoor is een hele groene zone teruggekomen met een fietspad. Dit noemen we de Tromptuinen.” Om dit te kunnen doen, is de Admiraal de Ruyterweg omgelegd. Deze weg is verplaatst richting de A16. Bijzonder hieraan is dat er een rotonde op vijf meter hoogte is gemaakt direct naast het viaduct over de rijksweg heen. “Dit project was een complex project, met name doordat we een rotonde naast de A16 bouwden, waar het verkeer door reed.” Dankzij het omleggen van de hoofdstructuur ontstond de mogelijkheid voor een doorlopende groene as door de wijk; met als sluitstuk het Wielwijkpark. Verderop in de nieuwsbrief vertelt projectleider Niels Bakker over de aanleg van dit park.

 

De bijdrage van IBD

De herstructurering van de openbare ruimte is verdeeld in 24 projecten. Op deze projecten staat IBD aan de lat voor de engineering, technische ontwerpen, contractvorming en begeleiding in de uitvoering. Onze projectregisseur Dave Goossen borgt dat deze 24 projecten binnen de gestelde tijd, budget en technische en kwaliteitseisen worden uitgevoerd. Het budget is in 2015 in de gemeenteraad vastgesteld. In 2024 zit het project nog steeds binnen de raming, ondanks de inflaties. Hoe doen jullie dit?


WielwijkWielwijk
 

Life Critical Subsidie

Dave: “Mede dankzij de subsidies. Voor de aanleg van het Wielwijkpark en de Tromptuinen hebben wij bijvoorbeeld een hele grote Europese subsidie binnengehaald. Dit is de Life Critical Subsidie. Om deze subsidie aan te vragen hebben wij, het IBD, een grote bijdrage gehad in het opstellen en leveren van de teksten. Dit is niet de enige subsidie die we voor de gebiedsontwikkeling hebben gekregen. We hebben ook een Provinciale mobiliteitssubsidie gekregen voor het omleggen van de Admiraal de Ruyterweg. We ramen het project op volledige kosten. Dat helpt bij het krijgen van een subsidie. Subsidies zijn vaak op basis van een cofinanciering. Die hadden wij dan ook in Wielwijk op orde. Bijkomend voordeel is dat we budget over houden die we gebruiken om inflaties op te vangen of om extra kwaliteit aan de openbare ruimte toe te voegen.”

 

Wielwijkpark: Een natuurvriendelijke leefomgeving voor iedereen

Afgelopen maanden hield het IBD zich bezig met de voorbereidingen van het Wielwijkpark. Het project is aanbesteed en gegund aan aannemer GKB uit Barendrecht. Half januari start de uitvoering. In het ontwerp van het park is letterlijk aan iedere gebruiker gedacht, waardoor het echt een allround park is. Niels Bakker vertelt hierover.

 

Duurzaam en klimaatbestendig

“In het Wielwijkpark planten wij 185 nieuwe bomen. Bestaande bomen proberen wij zoveel mogelijk te handhaven. Wel worden de dichtere bosschages verwijderd. Dit doen wij in verband met de veiligheid in het park, zodat er betere zichtlijnen in het park zijn. Daarnaast verbinden we twee watergangen met elkaar, hierdoor wordt het watersysteem verbeterd en zal de wateroverlast verminderen. Om de biodiversiteit in het park te vergroten zaaien we meerdere bloemen- en kruidenmengsels. Het asfalt van het fietspad wordt een reflexing white asfalt. Dit asfalt weerkaatst veel zonlicht en wordt hierdoor minder heet. Hiermee worden de temperaturen in het park laag gehouden.”

 

Spelen en bewegen door het park

“In het park worden fiets- en wandelpaden aangelegd. De wandelpaden voeren we in halfverharding uit en worden ook wel struinpaden genoemd. Aan de zuidzijde van het park worden struinpaden afgewisseld met bruggetjes. Hier krijgt de wandelroute een avontuurlijk karakter. Ook komt er een nieuwe speeltuin, een sportveld en een natuurspeeltuin. Op het sportveld kan gevoetbald en gebasketbald worden.”

 

Ook aan de dieren is gedacht

“Op een van de grondterpen wordt een hondenspeelveld mét speeltoestellen voor honden aangelegd. In het park worden diverse grondterpen aangelegd. Op deze manier kunnen we de grondbalans op nul houden en wordt er geen grond afgevoerd. In het park wonen diverse egels, met name in de dichte bosschages die worden verwijderd. Voordat wij deze weghalen, verplaatsen wij de egels naar bosschages die we behouden. Hier kunnen zij veilig hun winterslaap houden. Ook houden wij de vleermuisroutes intact en versterken wij deze door de aanplant van nieuwe bomen. Door het realiseren van het Wielpark met al deze en nog meer andere maatregelen, zorgen we voor een natuurvriendelijke omgeving voor iedereen. Voor mens en dier.”